CO JE SCÉNOLOGIE?

Scénologie se zabývá lidským chováním z hlediska jeho scéničnosti a scénování, tj. těmi jeho podobami, vlastnostmi a tendencemi, díky nimž se člověk a jeho výtvory jistým způsobem – a to buď záměrně, nebo i bezděky – jeví, a to nejen vizuálně.



AKTUALITY

Srdečně zveme na Krvavé křtiny!
22. 1. 2018
České drama a český hrdina je tu!
12. 12. 2017
Vychází předvánoční novinka Edice Disk!
26. 11. 2017
Divadelním ředitelem 1945–1950: Jiří Frejka na Vinohradech
15. 11. 2017
Setkání s K. Kerlickým a T. Jamníkem
13. 11. 2017



ČASOPIS

Divadelním ředitelem 1945–1950: Jiří Frejka na Vinohradech

Anežka Berkmanová - 15. listopadu 2017

Velká řada edice Disk – svazek 38

Autor
Vostrý Jaroslav, Sílová Zuzana, Bár Pavel (eds.), Honsová Petra, Nováková Hana, Novotná Klára, Šípek Jiří
Nakladatel
KANT – Karel Kerlický pro Akademii múzických umění v Praze
Vydání
1.
Rok vydání
2016
ISBN (KANT)
978-80-7437-215-5
ISBN (AMU)
978-80-7331-400-2
Režiséru Jiřímu Frejkovi byla jeho inscenační tvorba i v těžkých chvílích aspoň do jisté doby osvobozováním od strachu, kterému na počátku hrozných 50. let minulého století čím dál víc propadal jako ředitel; propadal mu tím spíš, že se musel bát ztráty samotné možnosti tvořit, což se v jeho případě opravdu rovnalo ztrátě možnosti žít. Kolektivní monografie představuje další výtěžek výzkumu divadelního díla Jiřího Frejky, podnikaného v Ústavu teorie scénické tvorby Divadelní fakulty AMU; prvním byla kniha Frejkovy Schovávané na schodech. Poezie a politika vydaná v roce 2014. Byly-li za předmět výzkumu zvoleny aktivity velkého českého režiséra, neznamená to, že jde jen o poznání jeho uměleckého odkazu. Výjimečné kvality tohoto díla poskytují příležitost lépe nasvítit příslušná období dějin českého moderního divadla i lépe osvětlit některé obecnější otázky vztahu divadla coby umění k divadlu coby instituci i médiu doby. Ve studiích tvořících tuto knihu vystupuje Frejka totiž i jako ředitel – a to dokonce ve zvlášť pohnutém dějinném období. Právě u Frejky máme co dělat s divadelním umělcem, který nečiní svým dílem jen jednotlivé inscenace, ale divadlo. Frejkův zápas o toto divadlo začal snahou o založení Divadla československé armády: tato instituce totiž mohla roku 1945 poskytnout Frejkovi nejbezpečnější zázemí. Nová snaha o armádní záštitu mu měla roku 1950 – tj. v atmosféře začínajících procesů, podporující vyřizování účtů všeho druhu, poskytnout ochranu před zostřujícími se politickými tlaky. Přeměna Městských divadel pražských v Divadlo československé armády se nakonec opravdu uskutečnila, ale pro samotného Frejku už v takovém divadle nebylo místo. Ukazuje se, že už roku 1948 byl zřejmě vybrán jako farmakos, tady ten, kdo by měl jako nejúspěšnější poválečný představitel (z dobového hlediska už bývalé) avantgardy „sejmout její hříchy“.


powered by Hanžl & Srnka