CO JE SCÉNOLOGIE?

Scénologie se zabývá lidským chováním z hlediska jeho scéničnosti a scénování, tj. těmi jeho podobami, vlastnostmi a tendencemi, díky nimž se člověk a jeho výtvory jistým způsobem – a to buď záměrně, nebo i bezděky – jeví, a to nejen vizuálně.



AKTUALITY

Srdečně zveme na Krvavé křtiny!
22. 1. 2018
České drama a český hrdina je tu!
12. 12. 2017
Vychází předvánoční novinka Edice Disk!
26. 11. 2017
Divadelním ředitelem 1945–1950: Jiří Frejka na Vinohradech
15. 11. 2017
Setkání s K. Kerlickým a T. Jamníkem
13. 11. 2017



ČASOPIS

Vychází předvánoční novinka Edice Disk!

Denisa Vostrá - 26. listopadu 2017

Michail Čechov: Hercova cesta / O herecké technice Velká řada edice Disk – svazek 39 První souborné vydání s úvodní studií překladatelky Zoji Oubramové, věnovanou životu a dílu slavného ruského herce a pedagoga. V roce 1928 vychází v tehdejším Leningradě útlá kniha Hercova cesta. Obsahuje Čechovovy vzpomínky na dětství, blízké přátele, na divadelní práci v Uměleckém divadle K. S. Stanislavského a jeho Studiu, na období Čechovovy duševní nemoci a její překonávání. Dramatický proud emocionálních vzpomínek, které nejsou řazeny důsledně chronologicky, přesto působí uceleně a silným dojmem. Téma, které ho v té době vzrušovalo nejvíc – objevování nového přístupu k divadelní práci, nové herecké techniky – rozpracovává později v druhém díle, které tvoří součást tohoto souborného vydání v edici Disk: V roce 1953 pod názvem To the Actor vychází v USA kniha O herecké technice, která obsahuje výklad principů Čechovovy metody. V jednotlivých kapitolách doplněných popisem praktických cvičení postupuje od přípravy herce a jeho těla na psychologické podněty k rozvíjení představivosti a ztělesňování představ, odtud pak přes improvizační cvičení zaměřená na vnímání partnerů a vytváření atmosféry, nacházení tzv. psychologického gesta či vytváření charakteru postavy až k popisu způsobů „jak přistupovat k roli“: „Ať je tato kniha úsilím zaměřeným na dosažení lepšího divadla prostřednictvím lepšího herectví,“ napsal tehdy. „Nabízím ji jako skromný, nicméně naléhavý pokus dát svým kolegům k dispozici několik systematicky uspořádaných myšlenek a zkušeností, které by vnesly do jejich profesionální práce pořádek a inspiraci.“ Připravil Ústav teorie scénické tvorby Divadelní fakulty AMU, vydalo Nakladatelství KANT – Karel Kerlický pro Akademii múzických umění v Praze; 1. souborné vydání, Praha 2017; ISBN 978-80-7437-241-4 (KANT); ISBN 978-80-7331-449-1 (AMU); objednávky přijímá kant@kant-books.com.


powered by Hanžl & Srnka